Inwestycje mające poprawić dojazd pociągów do portów w Gdańsku i Gdyni mają wreszcie zielone światło. Po ubiegłorocznych niepowodzeniach udało się sfinalizować przetargi wyłaniające wykonawców. W tym tygodniu zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) wybrała ofertę Budimexu jako najbardziej korzystną w postępowaniu na modernizację stacji Gdynia Port. Budimex zrealizuje przedsięwzięcie za 1,49 mld zł netto. To dużo więcej, niż planowały na to przeznaczyć PLK, które ustaliły budżet inwestycji na 904 mln zł. Jednak wyższa od kosztorysu oferta mogła zostać zaakceptowana dzięki niedawnemu zwiększeniu przez rząd wartości Krajowego Programu Kolejowego (KPK) o 3,2 mld zł. Na tę kwotę ma się złożyć dokapitalizowanie PLK przez budżet państwa kwotą 1,8 mld zł oraz 1,4 mld zł kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Wcześniej zaakceptowano wyższe od kosztorysu oferty na kolejowe inwestycje w Gdańsku. W ubiegłym tygodniu w środę PLK wybrały najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na roboty budowlane na linii 227/249 oraz na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa, a także na linii 722 w ramach projektu „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk". Inwestycje zrealizuje konsorcjum firm Torpol i Intercor za 392 mln zł netto. Dzień wcześniej, w ramach tego samego projektu, rozstrzygnięto przetarg na modernizację linii 226 oraz stacji Gdańsk Port Północny, a także linii 965 oraz stacji Gdańsk Kanał Kaszubski. Także tutaj wybrano Intercor i Torpol: firmy zaproponowały zrealizowanie prac za ok. 758 mln zł. W sumie kolejowe inwestycje portowe pochłoną ponad 2,64 mld zł netto. To aż o 1,2 mld zł więcej, niż kolej planowała wydać.

Ta zmiana frontu, jaka dokonała się w PLK, przełamuje dotychczasowy impas w inwestycjach, mających dla trójmiejskich portów strategiczne znaczenie. Pierwsze przetargi na poprawę dostępu zostały w ub. roku unieważnione przez zbyt drogie oferty. Unieważnienie kolejnych groziłoby nie tylko radykalnym powiększeniem opóźnienia – co najmniej o kolejny rok – ale także dalszym wzrostem kosztów.

– Byliśmy zdeterminowani, by prace dotyczące infrastruktury portowej w Trójmieście kontynuować. Kończymy etap przygotowania i wkraczamy w realizację projektów – zapowiada Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe.